Nog dik een jaar en dan is de binnenstad van Groningen een zero-emissiezone. Wat houdt dat in en wat betekent het voor ondernemers? We vroegen het aan verantwoordelijk wethouder Philip Broeksma: “We willen zorgen voor een zachte landing”

Een emissievrije zone? Wat betekent dat?

“De binnenstad van Groningen is vanaf 1 april 2025 een zero-emissiezone. Dat houdt in dat hier dan geen vervuilende bestelbussen en vrachtwagens meer mogen rijden. Dus géén busjes of vrachtwagens op benzine, LPG of biodiesel, maar alleen maar elektrische bedrijfsvoertuigen of voertuigen op waterstof. Óf (bak)fietsen, uiteraard. En we doen dit niet zomaar we doen dit om de binnenstad leefbaar te maken. Minder vrachtverkeer, minder vervuiling en meer ruimte voor voetganger en fietser. Een prettige plek waar het gezond wonen, werken en winkelen is. Het maakt nogal een verschil: op deze manier voorkomen we 1 megaton aan CO2-uitstoot.”

Voor wie geldt de regel?

“De regeling geldt niet voor personenauto’s van bezoekers en bewoners en oldtimers, maar wel voor onder andere pakketbezorgers, busjes die gebruikt worden voor de bevoorrading van winkels, klusbedrijven, verhuiswagens, noem maar op. Maar ook bijvoorbeeld lokale winkeliers, cateraars en bloemisten die hun klanten bevoorraden, krijgen met de regel te maken. De zone in Groningen krijgt dezelfde omvang als het venstertijdengebied: dus binnen de Diepenring, bij Westerhaven en in de Sledemennerbuurt.”

Komen ondernemers niet voor verrassingen te staan?

“Er komt veel op ondernemers af, dat weten we. Daarom zijn we ook regelmatig in gesprek, en waar mogelijk zoeken we naar maatwerkoplossingen. Maar het is geen verrassing dat we dit doen. Het is al in 2021 besloten en onderdeel van het Nederlands Klimaatakkoord. Voor mensen die iets meer tijd nodig hebben om de overstap naar een emissievrij voertuig te maken, komt er een overgangsregeling. Het eerste jaar, en soms nog langer, mogen bepaalde busjes en bestelauto’s nog wél de binnenstad in. Of dat mag, hangt af van de emissieklasse van je voertuig: bestelauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 5 mogen de zone straks niet meer in, maar met een hogere emissieklasse zijn er uitzonderingen. Of je de zone nog in mag, kun je checken op kentekencheck.nl. Voor de duidelijkheid, we zorgen voor een zachte landing, het kan niet zo zijn dat de bedrijfsvoering van ondernemers in gevaar komt.”

Hoe wordt er gecontroleerd?

“De voertuigen die de zero-emissiezone in- en uitrijden worden gecontroleerd met slimme camera’s, dezelfde die nu ook al controleren op naleving van de venstertijden. Na 1 april volgt er wel eerst een waarschuwingsperiode, zodat automobilisten kunnen wennen, maar daarna volgt er bij overtreding een boete.”

En hoe moet het straks met marktondernemers? Of kermis- en circuswagens?

“Het belang van de markt staat voor ons buiten kijf. Het is één van de economische trekkers in Groningen en een belangrijke plek voor ondernemers, bewoners en bezoekers. We zien gelukkig dat een flink aantal marktondernemers al bezig is met de overstap op een emissievrij voertuig. Groningen is tenslotte niet de enige stad die zo’n zone krijgt: dit geldt straks voor in totaal 30 Nederlandse steden. Komende periode gaan we nog verder met de ambulante handelaren in gesprek, om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Zorgen en aandachtspunten pakken we op. Voor een aantal bijzondere voertuigen, waaronder dus ook kermis- en circuswagens, geldt dat er een ontheffing kan worden aangevraagd. Er zijn straks bovendien voor alle bedrijven en organisaties zowel landelijke als gemeentelijke ontheffingen aan te vragen: in principe 12 per jaar, per bestel- of vrachtauto.”

gemeente.groningen.nl/zero-emissiezone

stadslogistiek@groningen.nl

Bron: Cityscoop maart 2024