“De straat moet een hotspot worden” 

De ambities van de kersverse winkeliersvereniging van de Steentilstraat liegen er niet om. Als het aan de ondernemers ligt, krijgt de straat een fikse upgrade. Meer groen en kunst, geen auto’s en alle ruimte voor fietsers en voetgangers, zo is het plan in een notendop. “We willen de Steentilstraat transformeren tot een bruisende en gastvrije omgeving, waar mensen graag samenkomen en waar ondernemers kunnen floreren.”

Dat zegt voorzitter en kartrekker van de winkeliersvereniging Luciano Tawikarja. Tawikarja heeft zelf geen onderneming in de straat, maar zijn broer is eigenaar en chef-kok van take away-restaurant Soul Food Mama. Tawikarja is zelf ook ondernemer én de drijvende kracht achter ‘Groningen in Beweging’. “Ik geloof in samenwerking en menselijk contact”, motiveert Tawikarja. “Daarmee kunnen we onze doelen bereiken en de stad sterker maken.”

Tawikarja ziet in de Steentilstraat ‘een straat die barst van de potentie’. Hier geen grote landelijke ketens, maar de meest uiteenlopende eenmanszaakjes en ambachtelijke winkeltjes. Veel horeca, zoals De Dikke Boterham, De Olijfboom en Kult, maar ook veel vintagezaakjes, een plantenwinkel, een slager, een bakkerij, een schoenenwinkel en een fietsenwinkel, zo somt Tawikarja op. Wat hij er maar mee wil zeggen: een gevarieerd aanbod aan winkeltjes en horeca, en dat midden in de binnenstad.

Tot zover de plussen, want de Steentilstraat kan tegelijkertijd wel een behoorlijke opknapbeurt gebruiken, vindt de voorzitter.  Vooral het verkeer is hem en de andere ondernemers een doorn in het oog. Auto’s rijden er veel te hard en laten amper ruimte over voor fietsers. “Die vervolgens door de verhoogde stoep geen kant op kunnen.” Tegelijkertijd zorgen ook fietsen voor veel overlast. “De stoepen staan er vol mee, het is echt een chaos. Veel ondernemers klagen erover.”

Geveltuintjes

Tijd dus, om daar wat aan te doen, vond Tawikarja. Het resulteerde in een 16 pagina’s tellend, ambitieus plan voor de Steentilstraat. “Ja, behoorlijk ambitieus is het, maar wél haalbaar.” In grote lijnen komt het plan erop neer dat de Steentilsraat, net als de Zwanestraat, autovrij wordt met veel ruimte voor fietsers en voetgangers. “Geen trottoirs meer, maar een gelijkvloerse straat. We willen dat de Steentilstraat voor iedereen toegankelijk is, ook voor minder validen”, zo omschrijft Tawikarja.

In de plannen van de winkeliersvereniging is er ook volop ruimte voor groen en kunst. Tawikarja noemt geveltuintjes, groene pleinen en meer bomen in de straat. Dat moet zorgen voor minder hittestress, een betere luchtkwaliteit en meer biodiversiteit.  “Ons doel is om de Steentilstraat om te toveren tot een aantrekkelijke boulevard met een groen karakter, kunstwerken van bekende kunstenaars en Instragram-waardige hoekjes te creëren”, zo vat de voorzitter samen.

Uiteindelijk moet het plan ertoe leiden dat de Steentilstraat een stuk aantrekkelijker, groener en toegankelijker wordt, met als resultaat: meer klanten en bezoekers. “We willen meer bezoekers trekken en de Steentilstraat nationale bekendheid geven. Het moet echt een hotspot worden.” 

Luciano Tawikarja is voorzitter van de winkeliersvereniging. Kim Hof van de Dikke Boterham is penningmeester en Iris de Wilde van WINO Beautylab is secretaris. De vereniging wil zich niet alleen inzetten voor een upgrade van de Steentilstraat, maar heeft ook plannen voor meer events en festiviteiten en wil zorgen voor meer verbinding tussen de ondernemers in de straat.

Bron: Cityscoop maart 2024