Kastanje Wonen in de Oude Kijk in ’t Jatstraat: ‘Klanten denken soms dat ze een woonhuis binnenstappen’

Kastanje Wonen in de Oude Kijk in ’t Jatstraat: ‘Klanten denken soms dat ze een woonhuis binnenstappen’

“Mag ik eens binnenkijken, of woon je hier?”, vroeg een klant laatst aan Marjon Goossen van Kastanje Wonen. Het was niet de eerste keer dat een klant dacht zomaar iemands huis te zijn binnengewandeld, want Goossen krijgt deze vraag wel vaker. Enigszins geamuseerd antwoordt ze dan: “Natuurlijk, het is een winkel!” Maar eigenlijk is dat huiskamergevoel precies wat ze wil overbrengen. “Dat klanten even kunnen visualiseren hoe hun huis eruit kan zien met deze meubels.”

Kastanje Wonen werd meer dan 30 jaar geleden opgericht door Gea Emmelkamp. Ongeveer drie jaar geleden stopte zij ermee. Er vestigde zich tijdelijk een outlet in het pand aan de Oude Kijk in ’t Jatstraat. “Zonde”, vond Goossen, die al jaren vaste klant was. Zij zette uiteindelijk Kastanje Wonen, na een kleine tussenpoos, voort. En nu is het weer diezelfde herkenbare, gezellige woonwinkel, met een elegante sofa in de etalage, comfortabele fauteuils en hier en daar een kleurrijk accent van roze of oranje. Er zijn mooie stenen vazen, bijzettafeltjes, zachte kussentjes, en je kunt er terecht voor cadeautjes als er iemand jarig is. Daarnaast is er een hoekje met kunst van makers uit Groningen en daarbuiten.

Het was niet per se Goossens’ ambitie om een meubelwinkel te runnen. Hiervoor werkte ze ruim 15 jaar als interieurstylist en kwam ze regelmatig in Kastanje Wonen om inspiratie op te doen en spullen te kopen voor de huizen die ze inrichtte. Toen Emmelkamp vertelde dat ze met pensioen ging, zei Goossen: “Wat jammer dat het stopt!” “Had je het anders over willen nemen?”, reageerde Emmelkamp. Maar helaas was het daarvoor al te laat, want het pand was al toegezegd aan andere ondernemers, die er een outlet begonnen.

Vanaf nul beginnen

“Het bleef in mijn hoofd”, vertelt Goossen. Toen het pand niet veel later weer vrijkwam, kon ze Kastanje alsnog voortzetten. De spullen waren allemaal al weg. “Ik moest vanaf nul beginnen.” Daarbij kwam haar ervaring als interieurstylist kwam goed van pas. “Ik volg vooral mijn eigen gevoel. Ik ga niet met de mode mee. Als beige in is, wordt niet opeens mijn hele winkel beige.”

Geen kermiswinkel

Ze wilde niet veel veranderen aan het concept van Kastanje. Daarom doet Goossen nog altijd zaken met dezelfde leveranciers als Emmelkamp destijds deed. “We verkopen spullen van goede kwaliteit, spullen die je niet overal tegenkomt. We onderscheiden ons van de massa.” Daarnaast vindt Goossen het belangrijk dat de winkel, ondanks de beperkte ruimte van het pand, rust uitstraalt. “Het is geen kermiswinkel.”

Groningen City Club

Als relatief kleine ondernemer in hartje Groningen vond Goossen het logisch om lid te worden van de Groningen City Club. “Zo blijf ik goed geïnformeerd over wat er speelt in de binnenstad.” En als ze dingen signaleert – als ondernemer in de binnenstad hoor en zie je nogal wat – dan kan ze die laagdrempelig aankaarten bij de GCC. Via de GCC kwam ze daarnaast op het idee om op WinterWelVaart met een kraam te staan. “Dus ik heb net al even gemaild. Handig, de lijntjes zijn kort.”

 

Welkom Bonfire Film

Welkom Bonfire Film

Per 1 november openen wij (Antoine en Sylvain) ons nieuwe kantoor aan de Steentilstraat met ons bedrijf Bonfire Film. Vijf jaar geleden begonnen we samen als twee jonge ondernemers met een passie voor film en een achtergrond in de televisie- en festivalwereld. Inmiddels vertellen we met Bonfire verhalen voor organisaties die zichtbaar willen zijn en een oprecht verhaal willen vertellen als merk.
 
We werkten onder andere voor Noorderzon Festival, Martini Ziekenhuis, Forum Groningen, Hullabaloo, Minerva, Prins Claus Conservatorium en SPOT / De Oosterpoort. Met onze nieuwe studio brengen we die creatieve energie dichter bij de binnenstad en hopen we ook andere ondernemers te inspireren en versterken.
 
Bonfire Film opent videobedrijf aan Steentilstraat
Twee jonge ondernemers, Antoine en Sylvain, openen per 1 november hun nieuwe videobedrijf aan de Steentilstraat. Met Bonfire Film helpen ze merken en organisaties om hun échte verhaal te vertellen. Ze maken merk- en bedrijfsfilms, promotievideo’s en leggen evenementen vast.
 
Bonfire werkt voor onder andere festivals, zorginstellingen en culturele organisaties in Groningen. Door zich in de binnenstad te vestigen, willen ze dichter bij andere ondernemers staan en samen zichtbaar bouwen aan een sterk en levendig Groningen.
 
Welkom Healthy Way

Welkom Healthy Way

Healthy Way in Groningen is dé plek waar lekker en gezond samenkomen. In onze lunchroom kun je genieten van verse, voedzame en smaakvolle gerechten die met zorg zijn bereid. Of je nu kiest voor een snelle, gezonde ontbijt, lunch of uitgebreid wilt genieten, wij zorgen voor pure ingrediënten en verrassende combinaties.
Naast onze lunchroom bieden wij ook een maaltijdservice. Hiermee bezorgen we gezonde, gevarieerde lunch EN avond maaltijden bij jou thuis of op het werk – ideaal voor wie gemak zoekt zonder concessies te doen aan kwaliteit of gezondheid. We koken dagvers en bezorgen het dagvers bij mensen of bedrijven thuis! Van mensen die overwerken tot ondernemers die weinig tijd hebben om zelf te koken.
Bij Healthy Way geloven we dat goed eten niet ingewikkeld hoeft te zijn. Met een toegankelijke menukaart, verse producten en een flinke dosis passie maken wij het makkelijk én plezierig om bewust te kiezen voor gezond.
We zitten gevestigd aan carolieweg 21.

Circus Hoezee: Winkel, kinderkapper en koffietentje inéén

Circus Hoezee: Winkel, kinderkapper en koffietentje inéén

Circus Hoezee is een winkel, kinderkapper en café inéén, en tegelijkertijd ook een speelparadijsje voor kinderen, of ‘een kleine circustent’ zoals eigenaresse Sharon Hofland het ook wel noemt. Handig voor de vaders en moeders, want zij kunnen ongestoord tussen de tweedehands kleding kijken, terwijl hun kleintje nog wel even zoet is.

Circus Hoezee bevindt zich in een knus pand aan de Oude Kijk in ’t Jatstraat en opende de deuren in oktober 2024. De etalage staat vol met schattige kleine schoentjes. En stap je binnen, dan lachen de kleuren je toe. De wanden hangen vol met zorgvuldig gesorteerde kinderkleding van goede kwaliteit

Er is speelgelegenheid in overvloed: een roze fietsje, een hobbelzwaan waar je in kan, en zelfs een hinkelbaantje. In het midden van de winkel staat een toonbank en koffiebar inéén. Achterin staat een knusse hoekbank vol kussentjes, en een rij tafeltjes. Daartegenover: de kapper, met een jeep en brandweerauto als kappersstoel. 

“Zelf miste ik zoiets echt nog in Groningen”, vertelt Sharon. Er is maar één andere winkel in de stad speciaal voor tweedehands kinderkleding. En een echte kinderkapper is er ook niet. Dus besloot Sharon het te combineren, en dan ook nog met een cafeetje, waar de ouders gezellig een kopje koffie en een taartje of cakeje kunnen eten terwijl hun kindje bij de kapper zit. 

 Het was niet altijd haar plan om een eigen winkel te beginnen. Maar het pand stond al even leeg, en een vriendin zei: ‘ga gewoon even kijken.’ Sharon vond het pand zo mooi, dat de keuze snel gemaakt was. In een paar maanden toverde ze het met hulp uit haar omgeving om tot een fleurige winkel. “Bijna alles is in de winkel is tweedehands en zelfgemaakt.”

 Sharon werd ook lid van de GCC. “Ik vond het belangrijk om lid te worden, de GCC doet veel dingen voor de binnenstad, van dingen organiseren tot het regelen van kerstverlichting.  En het is fijn om contact te hebben met andere ondernemers.”

Het concept van de winkel is simpel: Iedereen kan kinderkleding, speelgoed en boeken inbrengen. Sharon selecteert wat geschikt is en hangt het daarna in de winkel. De inbrenger krijgt veertig procent. De kleding die niet in de winkel komt, krijg je terug, of als je dat liever hebt brengt Sharon het naar een goed doel.

“Ik hou zelf erg van mooie kleding van goede materialen zoals wol en katoen, voor mijzelf maar ook voor mijn kinderen”, vertelt ze. “Maar ik wil niet alles nieuw kopen. En zeker bij kinderen, omdat ze het binnen een jaar misschien niet meer passen en er al zoveel mooie kleding op de wereld is. Als je je erin verdiept, is het schokkend om te zien hoeveel kleding op de stort belandt.” In haar winkel is ze ‘best kieskeurig’, zegt ze. “Schatzoeken, zoals op de rommelmarkt, hoeft hier niet.” Hoewel ze dat ook aanmoedigt, past dat wat minder bij haar winkel.

De kinderkapper is ook een gouden greep. “Ik heb een speciale kapster gevonden die het leuk vindt om met kinderen te werken. Ze is er 1 à 2 keer per week.” Sharon merkt aan de boekingen: er is ontzettend veel animo voor een speciale kinderkapper. Door de combinatie van winkel, kapper en café maken ouders vaak echt een uitje van een bezoek aan Circus Hoezee. Lekker tussen de kleding kijken, een koffietje en een cakeje terwijl zoontje of dochtertje zich vermaakt in de speelhoek of bij de kapper zit.

 Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van april 2025. Meer lezen? Kijk dan hier.

 

 

 

 

Verbouwing? Dan toch gewoon een tweede zaak

Verbouwing? Dan toch gewoon een tweede zaak

Restauranteigenaar Koen Mulder is een horecaman in hart en nieren. Al tijdens zijn studie rechten raakte hij verknocht aan het vak. “Ik begon ergens, en nam me dan voor om maar twee dagen per week te gaan werken, maar binnen de kortste keren stond ik er weer vijf dagen.” Na een paar jaar werken naast zijn studie, hakte Koen de knoop door: hij wilde een eigen restaurant. Dus nam hij met zijn broertje Sjoerd in 2017 het huiskamerrestaurant De Betere Tijden in de Gelkingestraat over. “Ik had mijn laatste vakken nog niet eens afgerond.”

Wie bij De Betere Tijden gaat eten, moet goed kijken of die wel bij het goede restaurant binnenstapt. Sinds vorig jaar is het restaurant verhuisd naar de andere kant van de Gelkingestraat op nummer 52. In het oude pand, aan Gelkingestraat 21, zit nu het restaurant De Oude Tijden. “Ik wilde liever helemaal niet weg, maar dat pand moet vanwege een renovatie anderhalf jaar dicht”, vertelt Mulder.

Mulder is in ieder geval tevreden met de Gelkingestraat. “We zitten echt op loopafstand van de Grote Markt.” En beter nog: de Gelkingestraat krijgt komende jaren een fikse make-over (zie pagina 6) en wordt er dus alleen maar aantrekkelijker en mooier op. Omdat het nog even duurt voordat die klus is afgerond, besloot de ondernemer nu al actie te ondernemen en alvast wat te doen aan de kale gevel van het pand waar de Sting vroeger zat (meer daarover op pagina 8). “Dit knapt de straat op.”

Beide restaurants staan goed aangeschreven en kregen lovende recensies: ze werden opgenomen in de nieuwste editie van de prestigieuze gastronomiegids Gault & Millau. “Het is waardering voor wat we doen, dus we zijn er blij mee, maar het is niet iets waar we ons op richten”, zegt Mulder. “We richten ons op een breed publiek, dus niet per se alleen op fine dining.”

Het interieur van De Betere Tijden is stijlvol maar toch huiselijk. Aan de muren hangen keramieke vissen, er zijn veel houten elementen, en het warme licht zorgt voor een gezellige sfeer. De wijnkasten zijn goed gevuld en het restaurant heeft plek voor zo’n 50 gasten. In totaal werken er rond de 18 mensen.

Gasten van De Betere Tijden kunnen een heel scala aan smaken verwachten. “We vinden het belangrijk dat een gerecht een thema heeft”, legt Mulder uit. “We bereiden een paar ingrediënten op verschillende manieren, waardoor een gerecht rust heeft.” Een voorbeeld van een gerecht: rugfilet van lam met chimichurri met lamsoren. Ook komen verschillende bereidingen van knoflook terug op het bord: gerookt in jus en gefermenteerd.

Maar waar blijven mensen voor terugkomen? “Het briochebrood”, vertelt Mulder lachend. “Die durven we ook niet te veranderen.” Want, zo heeft de keuken gemerkt, dat komt ze duur te staan. “Ik dacht ooit met kerst: ‘we doen een keer andere broodjes’. Toen werden mensen echt boos.”

Bij elk gerecht is een bijpassende wijn, die het culinaire team samen uitzoekt. En voor de mensen die geen alcohol drinken: niet getreurd. Het restaurant biedt een saparrangement aan. “Denk aan rabarbersap bij het dessert en sparkling tea bij het voorgerecht.”

Het restaurant heeft een gemêleerd publiek. “Mensen die vaak naar sterrenzaken gaan, maar ook veel studenten die vieren dat ze een jaartje samen zijn”, aldus Mulder. En dat wil het restaurant ook zo houden. “We vinden de mix heel fijn en daarom doen we ons best om niet te duur te worden.” Bij De Betere Tijden krijg je een viergangenmenu voor vijf tientjes. “En we maken alles zelf, tot aan de pepermuntjes aan toe.”

 Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van april 2025. Meer lezen? Kijk dan hier.