De gemeente Groningen gaat de komende jaren flink investeren in de vrijetijdssector. Dat moet uiteindelijk leiden tot meer bezoekers aan de binnenstad én de regio.

Volgens de gemeente leidt een florerende vrijetijdssector tot betere voorzieningen en meer banen, en uiteindelijk een betere kwaliteit van leven. Bovendien verhoogt een divers vrijetijdsaanbod de aantrekkelijkheid van Groningen als vestigingsplaats voor bedrijven en werknemers. Dit alles leidt dan ook weer tot een positiever imago van stad en regio, wat dan ook weer voor meer bezoekers zorgt, zo redeneert de gemeente.

Er wordt onder andere ingezet op meer bezoekers voor plekken als MartiniPlaza, het Stadspark, Kardinge, het Groninger Museum, de Oosterpoort, de Stadsschouwburg, Museum aan de A en het Forum. “Meer bezoekers betekent ook meer bestedingen in winkels, horeca en hotels.”

De afgelopen jaren is de samenwerking tussen ondernemers, culturele partijen, de gemeente en Marketing Groningen al flink verbeterd. De focus ligt op het organiseren en promoten van evenementen, het beter informeren van bezoekers en het gastvrijer maken van de stad.

Er wordt op dit moment hard gewerkt aan verdere uitwerking van de plannen. Het uiteindelijke plan sluit aan bij de Economische Agenda van Nij Begun en zal duidelijk laten zien waar Groningen voor staat.

Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van juni 2025. Klik hier om meer te lezen.