Een nieuwe Stadsgids, een podcast, een diner voor lokale ondernemers. De dames van Lutje Lokaal zaten de afgelopen maanden niet stil. “Het brengt een beetje reuring in de stad.”
Nieuwe stadsgids
De nieuwe stadsgids van Lutje Lokaal komt eraan. “Er zijn nieuwe ondernemers bijgekomen”, vertelt Liesbeth Vonk, eigenaresse van kinderwinkel Hartendief, en een van de dames achter Lutje Lokaal. Tegen de zomer moet de nieuwe editie uitkomen. Momenteel liggen de stadsgidsen bij veel hotels, maar ook bij alle ondernemers die meedoen. Verder krijgen alle bedrijven die de Lutje Lokale Cadeaukaart afnemen ook een stadsgids.
Vonk ziet dat de Lutje Lokale stadsgids mensen helpt om lokale ondernemers te vinden. “Soms zie ik mensen binnenkomen in de winkel met een gids in hun hand.” Elk jaar wordt de gids vernieuwd. “Hij wordt steeds dikker, en dat is alleen maar goed.”
Lutje Lokale Zaterdag
Op 31 mei was het weer Lutje Lokale Zaterdag: een tweejaarlijks evenement waarbij lokale ondernemers hun klanten bedanken door iets bijzonders te doen. “Het was weer hartstikke leuk en we hadden prachtig weer”, vertelt Vonk. “Het brengt een beetje reuring in de stad.”
Dit jaar was het thema ‘Beleef lokaal’. “We proberen elke keer wat anders te organiseren en bij deze editie konden mensen lekker op pad”, aldus Vonk. Er werden drie gratis stadswandelingen georganiseerd die gegeven werden door het Groningen Gidsenteam. “Die waren helemaal volgeboekt.” Op de Grote Markt waren dansoptredens. “We proberen het zo leuk mogelijk te maken voor de bezoeker, en ze naar de stad te trekken”, zegt Vonk. “Dat kan door je favoriete ondernemer zijn, maar ook een leuke activiteit op de Grote Markt.”
Zaterdag 29 november is de najaarseditie van Lutje Lokale Zaterdag. Traditiegetrouw is dit de dag na Black Friday. “Die editie zal wat meer muziek op straat hebben.”
Samenbrengen van lokale ondernemers
Naast dat Lutje Lokaal klanten naar lokale ondernemingen leidt, verbindt de stichting ook lokale ondernemers met elkaar. Bijvoorbeeld door een diner voor ondernemers te organiseren bij BOEL, de jeu-de-boulesbar. “Er was veel animo voor”, vertelt Vonk. Het diner was een groot succes: zo’n 40 ondernemers hadden zich aangemeld. In het najaar wordt er weer een diner georganiseerd.
Podcast met Groningse ondernemers: Grocast
De dames van Lutje Lokaal vormen ook een team binnen de Groningen City Club. Vanuit die functie maken ze de Grocast: een podcast met Groningse ondernemers. Elke aflevering bespreken Lieve ten Duis van Mary Jane Boutiek, en Floris Jonker van Kudo Media in dertig minuten met ondernemers de pieken en dalen van hun loopbaan. Het eerste seizoen bevat toonaangevende Groningse ondernemers zoals Albert-Jan Swierstra en zijn zoon Martijn van Brouwerij Martinus, en Bojan Vidakovic, de eigenaar van bar en restaurant Smoke. Inmiddels staat er ook een speciale aflevering met wethouder Carine Bloemhoff online, waarin Ten Duis en Jonker met haar in gesprek gaan over lokaal ondernemerschap.
Volgens Vonk zijn de reacties op de podcast positief. “Mensen vinden het heel leuk om een inkijkje in het leven te krijgen van zelfstandige ondernemers.” Inmiddels wordt er gewerkt aan het tweede seizoen, dat in het najaar zal verschijnen.
Dit artikel is ook verschenen in de Cityscoop van juni 2025. Klik hier om meer te lezen.